Deel deze pagina

Gemeente Gemeente Keerbergen

Individueel bezoldigd personenvervoer (taxi)

Vergunning individueel bezoldigd personenvervoer

Voor het uitbaten van een taxidienst moet je een vergunning voor individueel bezoldigd personenvervoer aanvragen bij de gemeente waar jouw exploitatiezetel is gevestigd. Het gaat om een vergunning die geldig is in heel Vlaanderen voor een periode van 5 jaar.

De vergunning is persoonlijk en onoverdraagbaar. Per exploitant (KBO-nummer) wordt maar één vergunning afgeleverd, met vermelding van het aantal voertuigen.

Er is sprake van een taxidienst wanneer je een onderneming uitbaat die betaald personenvervoer aanbiedt in een voertuig dat is uitgerust voor het vervoeren van maximum 9 personen (bestuurder inbegrepen) én waar de klant of inzittenden de bestemming bepalen.

Met het nieuwe taxidecreet, dat van kracht is sinds 1 januari 2020, heeft de vergunning individueel bezoldigd personenvervoer betrekking op vier exploitatievormen:

  • Straattaxi: Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek op de openbare weg.
  • Standplaatstaxi: Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek op een standplaats op de openbare weg die voorbehouden is voor diensten voor individueel bezoldigd personenvervoer. Om van deze standplaatsen gebruik te maken, vraag je bovenop je vergunning een aparte machtiging aan bij de gemeente waar de standplaats gelegen is. Momenteel zijn er geen taxistandplaatsen in Keerbergen.
  • Ceremonieel vervoer: Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek voor ceremonies van minstens 3 aansluitende uren, op basis van een schriftelijke overeenkomst.
  • Openbaar vervoer-taxi: Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek via de Mobiliteitscentrale in het kader van collectief aangeboden openbaar personenvervoer waarbij wordt ingespeeld op specifieke individuele mobiliteitsvragen van personen.

Voorwaarden

Om een vergunning voor individueel bezoldigd personenvervoer te verkrijgen, moet je als exploitant aan volgende voorwaarden voldoen:

  1. Beroepsactiviteit
    • Activiteit individueel bezoldigd personenvervoer opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen met NACEBEL-code 49.320
  2. Bewijs van goed gedrag en zeden
    • Elke zaakvoerder of bestuurder, belast met het dagelijks bestuur, moet een uittreksel uit het strafregister (model 596.1-27) afleveren. Dit attest mag bij het indienen niet ouder zijn dan drie maanden.
    • Het is verplicht om jaarlijks, binnen drie maanden na de verjaardag van de vergunning, de gemeente opnieuw een uittreksel uit het strafregister (model 596.1-27) te bezorgen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
  3. Solvabiliteit 
    • Als natuurlijk of rechtspersoon moet je eigenaar zijn van het voertuig(en) dat je exploiteert of moet je beschikken over een aankoopovereenkomst met afbetaling of leaseovereenkomst van het voertuig(en).
    • Als exploitant moet je in orde zijn met jouw sociale bijdragen (sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen) en fiscale lasten (FOD Financiën).

Het voertuig moet in 2020, 2025 en finaal 2030 voldoen aan steeds groenere normen. Voor de nieuwe voertuigen sinds 1 januari 2020 (en voor januari 2025) zijn de ecoscores (volgens NEDC- of WLTP testprocedures) als volgt bepaald: 

  • Voertuigen met max. 5 zitplaatsen: NEDC 71, WLTP 67 of NEDC2.0
  • Voor 5+ zitplaatsen (grote break, monovolume): NEDN 66, WLTP 63 of NEDC2.0
  • Voor 5+ zitplaatsen (minibus): NEDC 56, WLTP 54 of NEDC 2.0
  • Voor voertuigen langer dan 5,1 meter: NEDC 56, WLTP 54 of NEDC 2.0

Voor nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2025 (en voor 1 januari 2030):

  • WLTP 74 voor voertuigen met max. 5 zitplaatsen
  • WLTP 67 voor 5+ zitplaatsen
  • WLTP 55 voor 5+ minibus
  • WLTP 61 voor voertuigen langer dan 5,1 meter

Voor nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2030: Zero-emissie

Bijkomende voorwaarden per exploitatievorm:

  1. Straattaxi
    • De tarieven worden bepaald door de exploitatie en dienen duidelijk geafficheerd te worden
      • Op de gele tarievenkaart als er een taxilicht en -meter gebruikt wordt OF
      • Op de website, app, ... als de ritten en betaling via een mobiele app of andere beveiligde digitale toepassing worden geregeld
    • Een straattaxi mag niet binnen een straal van 200m bij een standplaats voor standplaatstaxi's of op het luchthavendomein van Zaventem komen, tenzij men passagiers aan boord heeft met deze bestemming of men een bestelling heeft voor deze bestemming.
  2. Standplaatstaxi (= het voertuig mag de openbare taxistandplaatsen van de gemeente gebruiken)
    • Voor het uitbaten van een standplaatstaxi heeft u een bijkomende machtiging voor een standplaatstaxi nodig. Deze machtiging moet u aanvragen bij de gemeente waar de standplaats is gelegen. De wijze van afgifte, de voorwaarden en vorm van de machtiging kan je raadplegen in het gemeentelijk reglement.
    • De tarieven moeten duidelijk zichtbaar zijn voor de klant. Indien de tarieven niet door de gemeente bepaald worden (zie gemeentelijk reglement), kan de exploitant de tarieven zelf vastleggen.
    • Een standplaatstaxi is verplicht om een taxilicht en de taximeter te gebruiken.
    • Een standplaatstaxi kan op zijn terugrit ook klanten meenemen met handopsteken, zoals de straattaxi. Hierbij gelden de eigen tarieven volgens de gele tarievenkaart. 
  3. Ceremonieel vervoer (= het voertuig mag gebruikt worden voor ceremonies van minstens 3 uur, op basis van een schriftelijke overeenkomst)
    • De exploitant moet een schriftelijke overeenkomst opstellen met de klant.
    • De overeenkomst geldt voor minstens 3 uur.
    • De milieunormen zijn niet altijd van toepassing als het voertuig uitsluitend voor ceremonieel vervoer wordt ingezet (zie ook het MV van 21 december 2020).
  4. Openbaar vervoer (OV) taxi

Aanvraag

De aanvraag gebeurt digitaal door je aan te melden op het portaal van de Vlaamse Overheid: https://centaurus2020.vlaanderen.be/.

Je dient hierbij onderstaande documenten op te laden:

  • Een kopie van je identiteitskaart
  • Een uittreksel uit het strafregister:
    • model 596.1-27
    • minder dan 3 maanden oud
  • Een document waaruit blijkt dat de exploitant in orde is met de sociale lasten (zelfstandige en/of RSZ)
  • Een attest waaruit blijkt dat de exploitant in orde is met de fiscale lasten
  • Bewijsstukken die aantonen dat de exploitant over de voertuigen mag beschikken (aankoop-, huurkoop-, huurfinanciering- of bestelbonnen)

De volgende documenten dienen uiterlijk vóór de opmaak van de vergunningskaarten aangeleverd te worden:

  • Kopie van het verzekeringsbewijs (groene kaart), de verzekeringspolis, het keuringsbewijs, het certificaat van overeenstemming, het kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs).
  • Minstens één van de volgende documenten:
    • De originele exemplaren van de dienststaat en het vervoerbewijs van een testrit, als het voertuig uitgerust is met een taximeter.
    • De gegevens over het type en de werking van de apparatuur waarmee ritten worden besteld en geregistreerd. 

Binnen een termijn van 45 dagen (of 60 dagen in de vakantieperiode), nadat de aanvraag volledig werd verklaard, wordt de vergunning afgeleverd.

Per exploitant wordt 1 vergunning, met vermelding van het aantal voertuigen, uitgereikt.

Deze vergunning is persoonlijk, onoverdraagbaar en 5 jaar geldig op het grondgebied van het Vlaamse Gewest.

Tarief

De natuurlijke persoon of rechtspersoon die houder is van de vergunning betaalt per vergund voertuig een jaarlijkse gemeenteretributie.

Deze retributie is verschuldigd voor het hele jaar, ongeacht het moment waarop de vergunning wordt afgeleverd. De eerste jaarlijkse retributie is verschuldigd bij de uitreiking van de vergunning en nadien telkens aan het begin van het kalenderjaar.

De basisbedragen bedragen:

  • Tot 1 januari 2030: € 250,00 voor zero-emissievoertuigen
  • Tot 1 januari 2025: € 250,00 voor voertuigen met een ecosore van minstens:
    • 74 voor voertuigen met 5 zitplaatsen
    • 71 voor voertuigen met meer dan 5 zitplaatsen
    • 61 voor voertuigen met meer dan 5 zitplaatsen die voldoen aan de definitie van minibus
  • Voor alle andere voertuigen: € 350,00

Het bedrag wordt aangepast volgens de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Het volledige retributiereglement is onderaan deze pagina te downloaden.

Vergunningen uitgereikt vóór 1 januari 2020

Exploitanten die voor 1 januari 2020 al een exploitatievergunning voor taxidiensten en/of voor verhuurdienst van voertuig met bestuurder (VVB) hadden, krijgen de volgende opties:

  • De exploitant zet zijn bestaande vergunning taxi en/of VVB verder tot einde looptijd van de vergunning, volgens de exploitatievoorwaarden van die vergunning, of;
  • De exploitant vraagt een nieuwe vergunning individueel bezoldigd personenvervoer aan. De bestaande vergunning vervalt.

 

Bestuurderspas

Vanaf 1 juli 2020 dient elke bestuurder die diensten van individueel bezoldigd personenvervoer aanbiedt in het bezit te zijn van een bestuurderspas, ongeacht het statuut of het type vergunning.

Je vraagt de bestuurderspas aan in de gemeente waar je gedomicilieerd bent. Aanvragers die niet in het Vlaamse Gewest wonen, wenden zich tot een Vlaamse gemeente naar keuze.

Aanvraag

De aanvraag gebeurt digitaal door je aan te melden op het portaal van de Vlaamse Overheid: https://centaurus2020.vlaanderen.be/aanvraagbestuurderspas/.

Je dient hierbij onderstaande documenten op te laden:

  • Een kopie van je identiteitskaart
  • Een uittreksel uit het strafregister:
    • model 596.1-28
    • minder dan 3 maanden oud
  • Een bewijs van taalkennis Nederlands niveau B1 (richtgraad 2.2):
    • diploma/attest van gevolgd Nederlandstalig onderwijs of beroepsopleiding, OF
    • attest niveau B1 (bestuurders die slechts taalniveau A2 halen, kunnen een bestuurderspas krijgen mits een erewoordverklaring om ten laatste op 30 juni 2024 niveau B1 te halen)
  • Een kopie van je rijbewijs met geldige medische keuring
  • Als je ritten uitvoert met voertuigen aangepast aan het vervoer van personen in een rolstoel: een bewijs dat je beschikt over de vereiste kennis om deze personen te vervoeren
  • Als je een buitenlandse staatsburger bent (geen rijkregisternummer): een bewijs dat je toelating hebt om arbeidsprestaties in België te verrichten

Binnen een termijn van 20 dagen, nadat de aanvraag volledig werd verklaard, wordt de bestuurderspas uitgereikt.

Deze bestuurderspas is persoonlijk, onoverdraagbaar en heeft een geldigheidsduur van 5 jaar voor het grondgebied van het Vlaamse Gewest.

Tarief

De bestuurderspas wordt afgeleverd tegen de betaling van een retributie van € 24,49 euro.

De retributie wordt op 1 januari van elk jaar aangepast volgens de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Het volledige retributiereglement is onderaan deze pagina te downloaden.

 

Regelgeving