Deel deze pagina

Gemeente Gemeente Keerbergen

Wegeniswerken Putsebaan van Raambeek t.e.m. Grensstraat

Op maandag 16 maart starten met ingrijpende werken aan de riolering en fietsinfrastructuur in de Putsebaan (tussen Grensstraat en Raambeek).

Daarbij pakken we een aantal bestaande knelpunten in het rioleringsnet aan. Tegelijk zorgen we voor maar liefst 1,8 kilometer nieuw, comfortabel en veilig fietspad. Dit project is een eerste, belangrijke stap in ons investeringsprogramma voor de Keerbergse fietsinfrastructuur. We begrijpen dat deze werken tijdelijk hinder kunnen veroorzaken en willen u daarom via deze weg zo goed mogelijk informeren over het verloop, de timing en de maatregelen die we nemen om de overlast te beperken.

Fase 1: 16 maart tot en met 22 mei 2026: rioleringswerken

De aannemer start met de nodige rioleringswerken.
De bestaande riolering tussen Grensstraat en Bakestraat langs de even zijde wordt opgebroken en vernieuwd. Ook het volledige fietspad in deze zone zal tijdens de werkzaamheden worden opgebroken. Tijdens de werkuren zullen de opritten in dit deel niet altijd toegankelijk zijn. Buiten de werkuren doen we er alles aan om de toegang tot de opritten zoveel mogelijk te garanderen.

Omdat de huidige rioolbuis op sommige plaatsen heel dicht bij de perceelsgrenzen ligt, zouden we normaal gezien vragen om hagen en struiken tijdig terug te snoeien. Aangezien de werken echter al snel starten, begrijpen we dat dit mogelijk niet overal haalbaar is. De aannemer zal daarom, waar nodig, zelf het nodige snoeiwerk uitvoeren om de werken veilig te kunnen uitvoeren.
In de rest van de straat worden enkel lokale rioolherstellingen uitgevoerd tijdens fase 2 en 3.

De Putsebaan zal volledig afgesloten zijn op het kruispunt met de Korte Welvaart. Er is dus geen doorgaand verkeer mogelijk.
Inwoners en bezoekers van de werfzone kunnen via het kruispunt Grensstraat hun woningen bereiken.

Fase 2: 26 mei tot en met eind juni 2026: aanleg fietspad even zijde

Na uitvoering van de rioleringswerken wordt gestart met de aanleg van het nieuwe fietspad langs de even zijde van de straat tussen de Grensstraat en de Raambeek. Het bestaande fietspad wordt opgebroken en vernieuwd.
Vanaf dan wordt de Putsebaan volledig afgesloten vanaf de Raambeek. Er is dus geen doorgaand verkeer mogelijk. Bewoners kunnen hun woning bereiken via de Grensstraat.

De opritten zullen zoveel mogelijk toegankelijk blijven. Op het moment dat er voor de oprit wordt gewerkt en in de periode van uitharding van het beton is de oprit niet bereikbaar. De aannemer zal de betrokken inwoners hierover tijdig informeren.
In die periode kan de wagen geparkeerd worden aan de oneven zijde van de straat op de rijbaan.

Fase 3: Na fase 2: duurtijd 5 weken: aanleg fietspad oneven zijde

De Putsebaan blijft afgesloten vanaf de Raambeek tot aan de Grensstraat. Het bestaande fietspad over het volledige tracé aan de oneven zijde wordt opgebroken en heraangelegd. Ook in deze fase blijft de Putsebaan afgesloten ter hoogte van de Raambeek waardoor doorgaand verkeer niet mogelijk is. Bewoners kunnen hun woning bereiken via de Grensstraat.

De opritten zullen zoveel mogelijk toegankelijk blijven. Op het moment dat er voor de oprit wordt gewerkt en in de periode van uitharding van het beton is de oprit niet bereikbaar. De aannemer zal de betrokken inwoners hierover tijdig informeren.
In die periode kan de wagen geparkeerd worden aan de even zijde van de straat op de rijbaan.

Fase 4: Augustus tot en met september: werken thv Raambeek

Tijdens deze periode zal een tweede ploeg van de aannemer werken aan de brug over de Raambeek. De brug wordt aan beide zijden verbreed, zodat er langs weerszijden voldoende ruimte ontstaat om comfortabele fietspaden aan te leggen.

Fase 5: Augustus 2026 tot einde 2026

Na het afwerken van de nieuwe fietspaden, worden de verbeteringswerken aan de rijweg uitgevoerd en worden de kruispunten met Grensstraat en Korte Welvaart-Bakestraat vernieuwd. Daarover volgt later meer informatie met betrekking tot hinder en omleiding. 

Bereikbaarheid en omleidingen

Tijdens de uitvoering van de werken wordt een omleiding voorzien voor het verkeer. Gemotoriseerd verkeer volgt de omleiding via de Grensstraat, Schrieksebaan en Putsebaan. Voor fietsers is er een omleiding voorzien via de Grensstraat en Bakestraat.

Uiteraard blijft de lokale bereikbaarheid voor bewoners en hulpdiensten maximaal gewaarborgd. We vragen alle weggebruikers om de tijdelijke signalisatie te volgen en extra aandacht te hebben voor de veiligheid van de fietsers.

Ophalen van huisvuil

Tijdens de werken voorzien we drie centrale ophaalpunten voor afval: aan de Grensstraat, aan de Korte Welvaart en aan de Raambeek.

Op deze locaties wordt duidelijke signalisatie geplaatst, zodat de ophaalpunten makkelijk herkenbaar zijn.

Ben je zelf niet in de mogelijkheid om jouw afvalcontainer naar een van deze ophaalpunten te brengen? Plaats jouw container dan op de dag van ophaling vóór 6u30 buiten aan jouw woning. De aannemer zorgt er dan voor dat jouw container tijdig naar het juiste ophaalpunt wordt gebracht. 

In samenwerking met:

Met steun van: